Amb el nou any arriba el moment de fer balanç del que tenim i del que volem. I en la gestió territorial, com a la vida, és bàsic plantejar-se i replantejar-se els escenaris de futur.
Aquest gener he fet la reflexió del context espacial que ara per ara em resulta més proper: Viladecans mitjançant un anàlisi DAFO.
Aquest gener he fet la reflexió del context espacial que ara per ara em resulta més proper: Viladecans mitjançant un anàlisi DAFO.
Les principals debilitats del municipi són:
-
Elevada
congestió de les vies urbanes i manca places aparcament. Això provoca forts
increments en la emissió de contaminants
atmosfèrics, ja que actualment es circula molta estona per trobar aparcament,
generant alhora més congestió viària.
-
Estació
de ferrocarril localitzada a les afores del municipi, manca d’espai de càrrega i descàrrega, i xarxa de carrils bici fragmentada.
-
Alternatives
de transport públic limitada: xarxa d’autobusos cap a Barcelona (radial)
-
Baixa
accessibilitat del litoral i dels espais naturals del municipi. Falta superar l’obstacle de la
C-31 (amb un pont, per exemple). El camí de les Filipines fins a l’antiga
carretera de València està en males condicions. Conseqüentment, es troben dificultats per gaudir dels espais litorals per la manca d’infraestructures bàsiques i
serveis.
-
Manca
d’autoestima per part de la població. Un estudi de la Universitat Autònoma de
Barcelona indica que els residents de Viladecans se senten poc identificats amb
la ciutat com a unitat territorial i simbòlica. Manca sentiment de pertinença
al lloc i baixa valoració del municipi. Es tradueix en una minsa
participació/implicació ciutadana, tant en les propostes públiques com en
l’associacionisme.
-
Fortes
diferències socials entre barris.
-
Baix
nivell de formació de la població, amb un alt percentatge d’analfabets
funcionals. La població amb major nivell de qualificació del municipi ha de
desplaçar-se a altres punts de l’Àrea Metropolitana, generant alts nivells de
mobilitat laboral i de congestió viària en hores puntes.
-
Només
el 30% de la població ocupada censada a Viladecans treballa al municipi. Els
preus relativament baixos del sòl ha portat a moltes famílies a establir la
seva residència a Viladecans, independentment del seu lloc de treball i convertint
el municipi en ciutat dormitori.
-
Baix
nivell d’especialització de la força de treball del municipi.
-
Elevat
índex d’atur de llarga durada.
- Teixit
comercial poc competitiu. Sector comercial orientat al
comerç de proximitat i consum bàsic, amb presencia pràcticament insignificant
de productes d’alt valor afegit.
-
Baix
nivell d’associacionisme empresarial. Poca cohesió econòmica i capacitat
d’actuació conjunta.
-
Fractura
digital en la població.
- Males
condicions de l’espai públic (parcs i via pública) en alguns barris, xarxes de
subministrament serveis no
actualitzades, parc d’habitatges envellit i certs edificis amb patologies en
cobertes, façanes, estructures i instal·lacions.
- Contaminació del sòl (principalment a la plana litoral, per nitrits, nitrats i sals), baixa
qualitat de les aigües, i contaminació
atmosfèrica per O3, CO i NO2 en el 35% dels registres
diaris (segons l’ICQA). Boscos
i parcs bruts.
Amenaces
-
Baixa
accessibilitat ferroviària.
-
Contaminació
acústica i visual provocada per l’aeroport sobre les zones protegides del
litoral i possibles efectes negatius en el seu condicionament i aprofitament
econòmic.
-
Desplaçament de part dels impostos (IAE) a municipis veïns. Exemple: Roca dóna feina a molta població de
Viladecans però tributa a Gavà.
-
Forta
dependència de l’estructura i cojuntura econòmica externa al municipi
(d’empreses i iniciatives alienes a Viladecans).
-
Competència
de l’entorn immediat per l’atracció d’activitats econòmiques relacionades amb
la proximitat de l’aeroport (logística i hoteleria) i per la captació
d’empreses d’alt valor afegit (recerca, noves tecnologies, cultura...).
-
Presència
de grans centres comercials i d’oci a Gavà, Sant Boi, Cornellà, L’Hospitalet i
Castelldefels; on es poden aconseguir productes i serveis de qualitat que
sovint manquen a Viladecans.
-
Crisi
econòmica i finançament públic escàs.
-
Creixent
fragmentació de les empreses i dels negocis.
Fortaleses
-
Disponibilitat
de sòl industrial
-
Gran
quantitat de zones verdes de gran extensió dins del teixit urbà.
-
Equipaments
públics de qualitat: teatre-auditori, biblioteca, espai polivalent dissenyat
per a l’aprofitament privat i realització de fires comercials.
-
Parc
Agrari del Baix Llobregat: espai agrícola protegit que ofereix la possibilitat
d’assegurar la producció hortícola de la zona en condicions de qualitat , així
com la preservació d’espècies animals i vegetals, l’aprofitament turístic i
educatiu de l’espai, la sinèrgia amb les empreses i grups de recerca
d’enginyeria agrònoma i biologia, i la qualitat ambiental de l’entorn.
-
Serralada
del Garraf (Serra de Miramar i muntanya de Sant Ramon), pulmó verd i espai d’esbarjo
de la ciutat.
-
Gran
quantitat de ma d’obra qualificada en activitats agrícoles i industrials,
principalment provinent de les darreres onades migratòries.
-
Xarxa
de fibra òptica a tota la ciutat i servei municipal d’accés a internet.
-
Llarga
tradició esportiva amb atletes professionals en atletisme i beisbol.
Oportunitats
-
Accessibilitat
a la informació i el coneixement global mitjançant Internet.
- Posició
estratègica privilegiada a prop dels principals eixos de comunicació de l’Àrea
Metropolitana de Barcelona.
o Aeroport: capacitat d’atracció de persones i d’activitats econòmiques: plus per a les empreses que tinguin relacions internacionals de pes o que necessitin viatjar freqüentment.
o Connexió directa amb l’autopista i autovia (C-31 i C-32), i proximitat a l’A-2.
o Proximitat a Mercaflor, Mercabarna, Port i Zona Franca
o Àrea Metropolitana de Barcelona i conurbació del Baix Llobregat sud: gran acumulació de ma d’obra, empreses i iniciatives públiques. Cal comptar amb una elevada proactivitat per aprofitar les tendències de creixement de l’entorn més immediat, de manera que s’aconsegueixi una millora en les característiques pròpies del municipi gràcies als efectes de la sinèrgia, l’aglomeració i les economies d’escala.
o Aeroport: capacitat d’atracció de persones i d’activitats econòmiques: plus per a les empreses que tinguin relacions internacionals de pes o que necessitin viatjar freqüentment.
o Connexió directa amb l’autopista i autovia (C-31 i C-32), i proximitat a l’A-2.
o Proximitat a Mercaflor, Mercabarna, Port i Zona Franca
o Àrea Metropolitana de Barcelona i conurbació del Baix Llobregat sud: gran acumulació de ma d’obra, empreses i iniciatives públiques. Cal comptar amb una elevada proactivitat per aprofitar les tendències de creixement de l’entorn més immediat, de manera que s’aconsegueixi una millora en les característiques pròpies del municipi gràcies als efectes de la sinèrgia, l’aglomeració i les economies d’escala.
- Ofereix
una reducció dels costos de transport a les activitats econòmiques que s’hi
instal·len, principalment a aquelles que segueixen un model de localització
econòmic de difusió centralitzada. També ofereix avantatges comparatius en
termes d’economies d’aglomeració de localització per la proximitat d’altres
empreses del mateix sector al llarg del Baix Llobregat sud.
-
Establiment
de diverses universitats en l’entorn proper. Suposa una sinèrgia positiva el
Campus de Castelldefels de la UPC en tant que pot augmentar el nombre de grups
de recerca vinculats al món universitari, l’entramat d’empreses privades
d’elevat nivell tecnològic i vinculades a les telecomunicacions, l’aeroport i
l’agricultura.
El coneixement dels factors interns i externs que configuren les especificitats del territori ens permeten elaborar escenaris de futur coherents, pertinents, importants i transparents. I malgrat la llarga llista de tendències futures restrictives (amenaces i debilitats), són moltes les dinàmiques i expectatives amb possibilitats d'èxit en els que centrar-nos per aconseguir invertir o neutralitzar les dificultats de desenvolupament local.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada