Passa al contingut principal

Aportant llum sobre Ca n'Alemany (1)


"Viladecans inaugurarà el 2016 un dels outlets més grans, amb unes 150 botigues de primeres marques. Serà similar a La Roca Village de la Roca del Vallès i on es vendrà roba de primeres marques nacionals i internacionals de la temporada passada. L'empresa Neinver, que és la segona operadora europea d'outlets i que té la seva seu a Madrid, ha comprat uns terrenys de 75.000 metres quadrats a la zona de Ca n'Alemany, just al costat dels terrenys adquirits per Desigual, on l'empresa de moda catalana construirà el seu centre logístic per a tot Europa".


Compleix la llei d'ordenació dels equipaments comercials*?

Hem de tenir en compte que, segons estableix l'article 121.1 de l'Estatut d'autonomia, la Generalitat de Catalunya te competència en matèria de comerç. Això significa que, entre d’altres qüestions, és l’encarregada de la classificació i la planificació territorial dels equipaments comercials, de la regulació dels requisits i del règim d’instal.lació.

No obstant, no te llibertat total d’actuació, ja que ha d’adaptar la normativa reguladora de l'ordenació dels equipaments comercials al que estableix la Directiva 2006/123/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de desembre, relativa als serveis en el mercat interior (DSMI).

L’outlet es legalment localitzable a Viladecans en un aspecte: el text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, dictamina que només els municipis de més de 50.000 habitants i les capitals de comarca, poden acollir els establiments d'una superfície de venda igual o superior a 2.500 metres quadrats. Viladecans te una població de 65.188 habitants, segons el cens del 2012.

Però, per definició, el projecte de Ca n’Alemany és contradictori al model territorial català i a la Llei 18/2005, d'equipaments comercials, la qual té com a objectiu potenciar l'activitat en els nuclis urbans. El comerç han configurat els centres històrics dels nostres pobles, ciutats i barris i han tingut i segueixen tenint una incidència innegable i determinant en l'ordenació física del territori. La implantació del comerç ha estat sotmesa a criteris racionals d'ordenació basats en paràmetres que tenen com a objectiu la protecció de determinades necessitats dotacionals bàsiques, fonamentades en l'interès general.

A més, els grans establiments comercials territorials es poden implantar únicament a la trama urbana consolidada. Excepcionalment, els mitjans establiments comercials i els grans establiments comercials es poden implantar també fora de la trama urbana consolidada a les proximitats d’estacions del tren d’alta velocitat, aeroports comercials i zones turístiques. Viladecans no compleix cap dels requisits esmentats, ja que la distància a l’aeroport d’El Prat és suficient com per considerar que està en una “zona d'accés restringit de línies transfrontereres i transregionals” a aquest equipament.

D’altra banda, cal tenir en compte que els establiments comercials es poden implantar únicament als àmbits on el planejament urbanístic vigent admet l'ús comercial. I l’àrea de Ca n’Alemany estava tipificada en el Planejament Urbanístic Municipal com a ús industrial.


Font: La Vanguardia














__
*Decret llei 1/2009, de 22 de desembre, d'ordenació d'equipaments comercials.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Hotel La Rocinha

Ha empezado la cuenta atrás para el próximo Mundial de Fútbol, que ya hace meses que se ha materializado como una gran oportunidad de desarrollo económico multiescalar para Brasil.  La reactivación del sector secundario, con la construcción de nuevas infraestructuras, y el reposicionamiento del país en el mapa turístico son los dos grandes tótems que el evento deportivo van a instalarse en el Brasil de la próxima década. Nadie quiere quedarse al margen del torbellino económico que supone el Mundial por cualquier país. A falta de hoteles - la NBC asegura que dos de cada tres turistas con entrada para los partidos se van a quedar sin cama- en barrios como el de Rocinha se ofrece alojamiento por 11 euros la noche. Esta favela, con excelentes vistas a la bahía desde su acantilado, está a menos de un kilómetro de los hoteles de lujo en los que se alojarán los jugadores.  Eso sí, a pesar de las operaciones de "saneamiento" de los últimos dos años y la erradicación de los...

Un crit per la igualtat territorial

Avui és notícia que el Consorci Viari de la Catalunya Central ha anunciat que iniciarà un estudi per demostrar a la Generalitat la necessitat de connectar Manresa amb Lleida (La Vanguardia, 05/09/2013). I és que es triga el mateix en fer aquest trajecte en tren (línia convencional, rodalies) que en anar de Lleida a Madrid (en AVE). Per entendre aquests desequilibris en termes d’accessibilitat ens hem de remetre a mitjans del segle XIX, quan es va començar a construir la xarxa ferroviària espanyola. El contexto político de cada país determinó el timing del desarrollo ferroviario. La coincidencia temporal del boom ferroviario con el nacimiento del primer Estado liberal centralizado en España, es un elemento importante a tener en cuenta ya que determinó el proceso y la forma del desarrollo del ferrocarril en España. Bajo los auspicios de la ley del ferrocarril de 1855 se diseñó una red que pretendía fraguar la unidad nacional a la vez que diluía las profundas desigualdades reg...