Després d'haver vist els punts forts i febles de la ciutat, és el moment d'establir uns objectius estratègics per al seu desenvolupament econòmic i social. No es pot donar res per fet, ni deixar res a l'atzar, ni molt menys llençar la tovallola. S'han d'aprofitar les oportunitats, cuidar les fortaleses i treballar per transformar les amenaces i debilitats. Basant-me en les teories de localització per a empreses, així com les economies d’escala i d’aglomeració, plantejo que l’objectiu principal del pla estratègic de Viladecans hauria de ser aconseguir una posició de competitivitat i qualitat de vida superior a l’actual i a la de les ciutats del seu entorn a mig termini. Es tracta de combinar els models de ciutat mercat de Weber, la ciutat catalitzadora de Braudel, i la ville machine informationalle de Fourquet i Murard.
OBJECTIUS ESTRATÈGICS
*Posicionament en el sistema de relacions funcionals amb altres ciutats del seu entorn més proper.
- Amb Gavà, per enfortir, revaloritzar i recuperar la carretera C-110 i els espais degradats dels voltants.
- Política de protecció i valorització dels espais naturals del front litoral conjuntament amb El Prat, Gavà, Castelldefels.
- Ciutat satèl·lit de Barcelona. Aprofitar les dinàmiques metropolitanes per al desenvolupament econòmic i social del municipi.
- Amb Sant Climent de Llobregat per la seva interdependència espacial.
- Garraf- Baix Llobregat- Barcelonès: xarxa protecció i aprofitament dels espais naturals (litoral i interior).
*Definició de l’estratègia econòmica i competitiva.
- Augmentar la productivitat del municipi per assegurar el seu funcionament, ja que només assolint una dimensió suficient d’activitat és possible generar recursos suficients per finançar els projectes de ciutat i guanyar autonomia.
- Atreure activitats pròpies de la Nova Economia, sostenibles i integrades en l’entorn metropolità i global (tecnologia, logística, educació i cultura).
- Convertir la competència de l’entorn en oportunitats de desenvolupament econòmic, cercant la complementarietat i la sinèrgia territorial.
- Millorar la qualificació i l’especialització del teixit econòmic de la ciutat, tant de la força de treball com de les activitats econòmiques que s’hi duen a terme.
- Promoure les sinèrgies entre sectors econòmics, reduïnt l’atomització i poca cohesió del món empresarial.
- Consolidar/reestructurar l’estructura comercial de proximitat. Promoció del comerç local.
- Impulsar l’activitat agrícola de Viladecans, en el marc del Parc Agrari del Baix Llobregat, des d’una perspectiva sostenible econòmica i ambientalment.
- Valoritzar la tradició esportiva de la ciutat en atletisme i beisbol, ampliant les infraestructures i les activitats econòmiques relacionades.
*Opció en relació a l’estructura i la dinàmica urbana /territorial
- Limitar l’expansió espacial del creixement urbà a les activitats econòmiques, en cap cas destinar-la a usos residencials. Aprofitar les reserves de sòl industrial per a descongestionar, reordenar i introduir noves activitats econòmiques a la ciutat, tenint sempre en compte criteris ambientals (indústries soft).
- contenció urbana, limitant el creixement de les àrees residencials als espais intersticials del teixit urbà consolidat. Promoure la remodelació i rehabilitació.
- promoure l’urbanisme de ciutat compacta i de qualitat, amb un especial èmfasi en els espais públics com a elements de cohesió social i de qualitat de vida.
- Assolir i mantenir una xarxa d’espais naturals de qualitat.
- Incrementar l’accessibilitat i connectivitat, tant interna com externa, del municipi.
- implicar a la població en el projecte de ciutat i en el desenvolupament del municipi, elevant el grau de sentiment de pertinença al lloc.
- homogeneïtzació de la qualitat de vida, dissipant les grans diferències actuals entre barris.
- projectes educatius i de formació continuada per millorar la qualificació i especialització de la força de treball de la ciutat, així com el grau de civisme dels ciutadans, la qualitat de vida del municipi i la percepció endògena i exògena.
- democratitzar l’accés a les TIC
- promoure l’associacionisme
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada