Passa al contingut principal

Urbanisme en temps de crisi

Quan en acabar la carrera, ja fa uns quants anys, vaig decidir fer el màster en gestió i valoració urbana i immobiliària, tothom em mirava amb aquella cara de "ai, pillina, pillina", em donaven un copet a l'espatlla i em deien que havia escollit un camí ben lucratiu. 

Quan els deia que no, que jo no estava a favor de l'especulació immobiliària ni molt menys de les corruptel.les associades, em miraven amb desconfiança. Perquè recordem que les vaques eren grasses en aquella època precisament a base de menjar totxanes i ciment.

Ara em miren amb més recel encara. Les vaques pasturen per camps mig erms i jo continuo amb el mateix entusiasme per les ciutats. Però si ara no es construeix, em diuen. És ara quan les ciutats, vistes com a lloc de trobada de persones i de les seves activitats, quan necessiten més que mai que les gestionem adequadament.

Es posa en evidència la necessitat d'una regulació de l'espai urbà que integri conceptes i estratègies que s'adaptin a les caractéristiques de cada població i al pas del temps. S'ha de ser molt més contundent en allò que és estratègic, incloent en el planejament la configuració social i econòmica de l'entorn.

Per això, els plans urbanístics han de ser menys descritpius, classificadors i taxatius, i incorporar la reflexió de què es vol ser i què es pot ser. Això hauria d'anar acompanyat de canvis en la fiscalitat per fugir del "curtplacisme" i de l'acaparació de beneficis impositius.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Claves para el desarrollo económico

Desde mi punto de vista, los planes de desarrollo económico local (LED) tienen que basarse en el desarrollo endógeno . Para ello es imprescindible una base sólida y de calidad que pase por un gobierno relacional, una alta calidad de vida y unas infraestructuras adecuadas al contexto. Sin una inversión previa en infraestructuras urbanas y de accesibilidad (física y virtual) de calidad no tiene sentido el gran esfuerzo que supone crear instrumentos de soporte a la creación y consolidación de empresas, o de marketing, por ejemplo, ya que no habrá suficientes condiciones de atractividad para las empresas –ni para las exógenas, que no tendrán motivos para establecerse en ese punto, ni para las endógenas que verán dificultadas sus expectativas de desarrollo y preferirán ubicarse en otro lugar. Teniendo en cuenta que la ciudad debe ser para los ciudadanos, asegurar un alto nivel de calidad de vida es básico para que cualquier urbe funcione. Par ello se debe invertir en educación y